DAG-TIL-DAG LEVERING

14 DAGES RETURRET

GRATIS LEVERING

GRATIS RETUR

HURTIG KLARGØRING

LEVERES 90% SAMLET

Her kan du finde rådgivning til hvordan man kan vedligeholde sin cykel. SYKEL anbefaler at man følger disse råd, for at sikre længst mulig levetid for sin cykel. Dette er generelle anbefalinger for SYKEL´s cykler, såvel som alle andre cykler.

Bremser

En bremse som er placeret i navet kræver ikke så meget vedligehold som en fælgbremse med bremseklodser. For cyklistens sikkerhed og for bremsernes funktionalitet er det afgørende at kontrollere dem jævnligt.
Bremsekablerne kan med tiden blive løse, men de kan let strammes ved at spænde skruen på bremsens håndtag.
Bremseklodser kan man skifte selv. Piber bremserne kan det skyldes, at bremseklodserne er indstillet skævt, at noget sidder løst, eller at der er olie uhensigtsmæssige steder. Skiftende årstider, og navnlig vintersæsonen, kan slide på gummibelægningen på gummibremseklodser, og som hovedregel er det en god idé, at skifte gummibelægningen efter hver sæson.

Bremse 2

Dæk og fælge

Er der ikke tilstrækkelig med luft i dækkene, kan dette skade fælgene. Sørg for at pumpe dækkene jævnligt. Er dækkene slidt, er der større risiko for at punktere, og har dækkene små sprækker i siden, er det på tide at skifte dem ed-oesterreichische.at.
Hjulets eger må ikke ekse. Tjek jævnligt om egerne sidder fast på hjulet, og sæt dem fast som er gået løs. Er der buler eller fordybninger i fælgen, kan en cykelsmed udbedre dette.
Man kan optimere en fælgbremse ved at skure fælgen grundigt med sæbe og vand, skyld efter med rent vand og tør dem med en klud go to this website.

Gear

Hakker dine udvendige gear, eller har de besvær i overgangen mellem gear, kan dette afhjælpes på forskellige måder, alt efter årsag.
Gearene kan være indstillet forkert. Man kan selv fixe dette, ved at skrue en halv omgang på gearvælgeren eller gearskifteren. Da dette er et langsommeligt præcisionsarbejde, kan det blive nødvendigt at tilkalde en cykelsmed.
Tandhjulene kan med tiden fyldes med grus eller snavs, der kan få kæden til at køre med besvær. Man kan selv rense tandhjulene og kæden, hvilket bør afhjælpe problemet. Hvis det ikke hjælper, bør man skifte tandhjul og krans.
Kæden kan med tiden blive stiv, hvilket kan få gearene til at hakke. Dette kan løses ved at give kæden ny olie. Er det en gammel kæde, kan det være nødvendigt at skifte den. Vær altid opmærksom på, om den nye kæde passer til kransen. Der kan være behov for at skifte begge dele, for at få dem til at samarbejde.
Man kan teste om det er gearkablerne der er årsag til problemerne. Er kæden på det største tandhjul og cyklen sit det højeste gear, bør kablerne kunne trækkes let i, uden at man mærker modstand. Er der dog modstand, bør kablerne skiftes.

Hjul, styrfitting og lejer

Høres der en krattende lyd, når styres drejes, kan dette betyde, at lejerne i styret skal renses. Er styret løst, kan dette indikere slør i lejerne, og de skal justeres.

Er der krattende lyde fra pedalerne, eller sidder de løst, kan dette indikere, at der er snavs og grus i krankboksen, og den skal renses, eller pedalerne justeres.

Lås og lygte

Tjek altid løbende, at pærerne på cykellygterne er intakte. Det er vigtigt for cyklistens sikkerhed, at pærerne ikke er sprunget og skal skiftes. Er der tale om dynamolygter, skal ledningerne jævnligt tjekkes, og dynamohovedet jævnligt renses. Ved dette udnyttes det fulde potentiale af lygten.
Er låsen besværlig, kan man med fordel dryppe en smule olie ned i låsehullet. Vær dog forsigtig, kan olie kan smitte af og give genstridige pletter på tøjet. Hæld ikke vand på låsen, da dette kan medføre rust.

No products found